Vlak = luxusní zboží

obrázek Dnešek je dnem, kdy u Českých drah vstupuje v platnost nový tarif. Není moc lidí, kteří by aspoň občas nevyužili cestování vlakem, je to většinou pohodlnější než autobus, více místa, můžete se cestou projít (pokud je volno), dojít si na záchod apod. Bohužel cestování vlakem v podání českých drah přináší i spoustu negativních stránek – zpoždění, starý vozový park, přeplněné vlaky (doporučuji jeden fejeton na toto téma). Aby toho nebylo málo, České dráhy neustále zdražují, údajně proto, že vlakem jezdí málo lidí (doporučuji cestovat ve všední den kolem 7 ranní např. z Lysé nad Labem) a že tímto „sociálním“ jízdným se na nové vlaky nedá vydělat.

Pokud vím, nikde na světě není osobní vlaková doprava ziskovým oborem, mělo by jít zejména o veřejnou službu. Ale u nás se to zřejmě bere jinak a tak místo optimalizace tísíců zbytečných pracovníků, raději zvýšíme jízdné a nejvíce těm co jezdí vlakem pravidelně, neboť na těch „občasných“ cestujících nic nevyděláme.

Není záměr tohoto příspěvku odsousit jedním šmahem vlakovou dopravu v našem státě. Před týdnem jsem vyúčtovával akce našeho oddílu pro získání dotací a koukám co nevidím, na víkendovou výpravu jel jeden z našich oddílů mikrobusem. Nejdříve mne to zarazilo, ale pak si říkám nu proč ne, asi to mají spočítané.

Napadlo mne udělat takové malé srovnání cestování na akce s dětmi. Na jedné straně jedete na akci vlakem, na straně druhé si najmete dopravu. Z internetu lze celkem jednoduše vyčíst, že levnější ceny mikrobusů se pohybují kolem 12 Kč na 1 km, u autobusů pak dvojnásobek. Vezměme v úvahu skupinu 20 lidí cestujících na víkend mikrobusem a v druhé variantě skupinu 40 lidí cestujících autobusem. Při vlakové variantě by zakoupili slevu pro skupiny, kde první 2 lidé platí plné jízdné a další 28 pak jízdné poloviční. Ceny vlaků jsou počítány již dle nového tarifu.

Výchozí místo všech cest je Praha (pro údaje o km využito www.mapy.cz pro údaje o drážních km využit www.idos.cz), cílová místa jsou použita ta, kam jezdí náš oddíl (zastoupeny jsou všechny vzdálenostní kategorie).

Nutno ještě dodat pár drobností. U cesty vlakem není započítána cesta na nádraží a případné další náklady typu – od vlaku jezdíme 10 km autobusem či nás vozí místní usedlík na střeše svého traktoru za zbytky ze svačin.

cíl cesty km bus km vlak jízdné plné čas bus hod čas vlak hod mikrobus cena vlak 20 cena bus cena vlak 40 cena
Kamenice 98 154 193 1,5 3 4704 4246 9408 8492
Jedlová 122 170 212 2 4 5856 4664 11712 9328
Keblov 71 89 115 1 3 3408 2530 6816 5060
Mladočov 177 163 204 2 4 8496 4488 16992 8976
Všenory 29 22 33 0,75 0,5 1392 726 2784 1452
Liberec 109 140 176 1 3 5232 3872 10464 7744
Polnička 159 169 211 2 3 7632 4642 15264 9284

Jak je vidět zatím pořád vyhrává vlak, ale u mnohých případů to není o moc. U autobusových variant je totiž vždy počítáno s tím, že bus jede 4 cesty, pokud by s námi vozidlo zůstávalo na akci, není co řešit a vlak prohrává na plné čáře.

Bude to komické, až po příštím zdražení si raději objednáte s dětmi na víkend mikrobus, než abyste si užívali přílišného luxusu, který v cenové podobě nabízejí České dráhy.

««« Předchozí text: Co se dozvíme od dětí Následující text: Základka v krizi »»»

Honza Koukl | 9. 12. 2007 Ne 00.00 | Pohled přes plot | trvalý odkaz | tisk | 1220x

Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

K textu nebyl napsán žádný komentář.

Tento text již nelze dále komentovat.
Tento WEB tvoří skupinka autorů. Web využívá systému RS2. Spuštěno 2.3.2007 pod ISSN 1802-4459. Kam jinam?   Admin